onsdag 6 juni 2012

Marmelad



Idag har jag inlett saft och syltnings säsongen med lite rabarbermarmelad. Den här smakar mycket gott framåt hösten med massa smak av ingefära, kanel, vanilj och rabarber. Doftar fantastiskt gott också när man står vid spisen. Vill ni prova så är det bara att slänga ner ungefär 4 dl rabarber, frysta eller färska är de färska får man tillsätta lite lite vatten också. Ner i grytan ska också 4 dl socker, 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk kanel och 1-2 kryddmått med ingefära. Vill man så kan man använda vaniljstång istället för vaniljsocker men nu hade jag ingen vaniljstång hemma så det fick bli så här. Koka upp allt och låt koka i en 5-10 min. Man får göra  ett såndärt marmeladprov för att se när det är klart alltså lite marmelad på en tallrik och så dra ett streck med en sked så ska det inte flyta ihop och då är det klart. Skumma av får man ju göra också.

puss&kram

1 kommentar:

Louise sa...

HERREGUD vad du är pysslig! Jag blir superimponerad och tänker att jag nog åxå ska bli huslig någon dag! Hur länge håller den i sin burk sen? Puss, puss