tisdag 3 januari 2012

Klok som en bok?


Jag fick frågan hur länge jag gått i skolan och jag dog nästan lite när jag räknade ut svaret! Blev så förvånad att jag till och med glömde bort att räkna med ett år: Såååå svaret blir 19,5 år eller i alla fall det blir det om ett år när jag äntligen är klar. För den här gången :-) Jag känner mig dock inte nått klokar för att jag suttit alla dessa år i skolbänken. Däremot har jag haft väldigt roligt speciellt på folkhögskolorna och vad många fantastiska människor jag lärt känna. Fattar bara inte när jag hunnit med allt annat jag gjort, men det kanske är så att man (jag) inte är så ung och fräsch längre!!! :-)

Klokhet och kunskap är annars intressanta begrepp. Dom är svåra att definiera många gånger. Jag tror inte att jag är klokare eller smartare  än någon som inte gått i skolan jag tror att vi istället har olika kunskaper. Det finns så många olika sätt att förvärva sig kunskap, allt behöver inte vara ur böcker som många akademiker vill tro. Att leva livet och uppleva saker är också en stor källa till kunskap. Skolan och böcker är en väldigt väldigt viktig källa till kunskap men att föringa livet för skolan kan vara farligt och samma sak tvärt om att bara leva livet och föringa skolan blir inte bra det heller så livet och skolan tillsammans hand i hand måste vara den bästa källan till kunskap enligt mig. Jag blir väldigt ledsen när människor ser ner på andra bara för att dem inte har ett visst antal högskole/universitets poäng utan istället valt att göra andra saker efter gymnasiet. Jag kan inte allt för att jag har läst Strindberg eller gått på universitetet jag har bara andra kunskaper än vad en person som jobbat i skogen hela livet. Jag är förhoppningsvis bättre på socialtjänstlagen och han/hon är garanterat bättre än mig på att fälla träd. Hur man än väljer att tillförskaffa sig sina kunskaper så tror jag att det viktigaste är att vi behåller ett öppet sinne, att vi lär av våra erfarenheter och att vi kommer ihåg att vi alla är olika och ingen är bättre än den andra vi är bara bra på olika saker.

Inga kommentarer: